Ned Personeel
cover-image

Medewerkers NED Personeel bouwen mee aan wagens voor Bloemencorso Zundert

Wat voor jou werkt
Werkt voor ons

Maatschappelijk 17 Oct 2023

Medewerkers NED Personeel bouwen mee aan wagens voor Bloemencorso Zundert 

Op 3 en 4 september is het zover. Het grootste bloemencorso ter wereld zal zich dit weekend door de Zundertse straten manoeuvreren.  

Met Zundert als bakermat laat NED Personeel dit evenement niet zomaar aan zich voorbijgaan. “NED Personeel is een echt Zunderts familiebedrijf. We zijn enorm trots dat we hier gevestigd zijn en dat we mogen genieten van evenmenten als het bloemencorso”, aldus John Elst, directeur van NED Personeel.

Bloemenwagens van wel negen meter hoog 

Het bouwproces van een corsowagen heeft een lange aanloop. In januari worden er diverse ideeën voor een nieuwe wagen aangereikt. Alle leden uit het bestuur en/of bouwcommissie worden uitgenodigd om de schetsen te beoordelen en samen een definitief ontwerp te kiezen.

In mei worden de corsotenten opgezet. Als je eens door Zundert heen fietst kan je de grote tenten niet missen. In de tent wordt het onderstel van de wagen binnengereden en worden steigers geplaatst. De bouw van de constructie bevat enorm veel laswerk. Zodra de constructie af is heeft de wagen al enige vorm. 

In juni, tijdens de Aarbeienfeesten presenteren alle buurtschappen een maquette van het ontwerp van de wagen. Deze dag wordt ook de volgorde van de stoet bekendgemaakt. 

In de tussentijd wordt er verder gewerkt en wordt de wagen voorzien van lagen papier-maché. Dit is voor de stevigheid. De papierlaag krijgt een verflaag. De kleur verf bepaalt ook de kleur van de bloemen die later op de wagen worden bevestigd.  

De bloemen worden uiterlijk drie dagen voorafgaand aan de optocht bevestigd. Er moet een strakke planning zijn, want de bloemen moeten er tijdens de optocht nog goed uitzien. De optocht vindt de eerste zondag van september plaats en op donderdagavond daarvoor wordt gestart met het lijmen of tikken van bloemen. In de nacht van zaterdag op zondag wordt meestal tot de volgende ochtend gewerkt om de wagen af te krijgen.  

Tijdens de optocht wordt de wagen door leden van de buurtschap geduwd. Onder en achter de wagen bevinden zich leden die duwen, in de wagen zit een stuurman en naast de wagen lopen begeleiders om de wagen op een veilige manier door Zundert te leiden. Bij sommige wagens zijn ook figuranten aanwezig. Voor deze personen wordt vaak kleding samengesteld en moet choreografie worden ingestudeerd. 

Met man en macht worden door diverse buurtschappen wagens gebouwd. We vroegen Bianca Huijbregts en Jeffrey Krijnen, die beiden werkzaam zijn bij NED Personeel en aangesloten zijn bij een buurtschap, naar hun ervaring. 

Wat doet een buurtschap precies?

Met het corso in Zundert doen zo’n 20 buurtschappen mee. Iedere buurtschap heeft een eigen wijk of gebied en heeft als kerntaak een corsowagen te bouwen. Daaromheen organiseren buurtschappen veel meer activiteiten om ervoor te zorgen dat ze de kosten voor de wagen gefinancierd krijgen, maar ook om meer binding te krijgen tussen buurtgenoten.  

Bianca:  
Ik ben aangesloten bij BS Klein-Zundertse Heikant. Sinds 10 jaar ben ik lid van deze buurtschap. Daarvoor was ik eigenlijk helemaal niet actief bezig met de corso, maar ik kan mij nu niets anders meer voorstellen. 

Als lid bouw je mee aan de wagen. Dit kan zijn door bloemen te plukken, bloemen te tikken en lijmen of te helpen met het verwerken van alternatief materiaal. Ook zijn er diverse lassers die de vormgeving van de wagen realiseren en is er een team aanwezig die de steigers tussendoor verplaatsen zodat iedereen veilig kan werken.

Aan onze wagen bouwen in totaal ruim 300 personen. Ik zie het zelf als een grote familie. Iedereen helpt elkaar, het is gezellig en er wordt voor voldoende eten en drinken gezorgd zodat niemand iets te kort komt. Zelf ben ik actief in het bestuur en zorg ik voor de activiteiten die buiten de corso om plaatsvinden zoals het helpen bij de GTC Rally. 

Op de zaterdag vóór de corso sta ik samen met het cateringteam klaar om alle bouwers – die dan de puntjes op de “i” aan het zetten zijn – te voorzien van eten en drinken. Er wordt op die zaterdag vanaf vroeg in de ochtend tot diep in de nacht gewerkt om de wagen op tijd af te krijgen.  

Jeffrey:  
Op dit moment ben ik voorzitter en penningmeester bij Buurtschap de Berk. Ik neem al zo’n 25 jaar deel aan de corso. Net als bij Bianca bouwen alle leden mee aan de wagen. Ook heeft iedere buurtschap een eigen bloemenveld waar Dahlia’s gekweekt worden. Deze bloemen worden gebruikt voor de corso. Een deel wordt verkocht en de opbrengsten worden uiteindelijk weer in de wagens gestoken. 

Daarnaast doen veel buurtschappen nog extra activiteiten om de financiën van de corso rond te krijgen. Bij onze buurtschap helpen we jaarlijks mee met het opbouwen en afbreken bij de Van Goghloop Zundert, we verkopen aardbeien tijdens de aardbeienfeesten, we helpen bij de GTC Rally en verkopen kerstbomen.  

Om dit alles mogelijk te maken zijn we naast leden ook enorm afhankelijk van vrijwilligers. Gelukkig is er veel samenhorigheid binnen onze buurtschap. Wanneer je bij ons in de tent bent waar de wagens worden gebouwd, dan is iedereen gelijk. Of je nou directeur of vuilnisman bent. We gaan samen voor een gemeenschappelijk doel, namelijk het bouwen van een mooie corsowagen. 

Het 'Corso Café' zorgt voor verbinding 

De vier vrijdagen vóór het corsoweekend wordt er een café in Zundert omgetoverd tot het 'Corso Café'. Op deze vrijdagen is er in de avond, na het bouwen, de gelegenheid om samen met alle buurtschappen gezellig te feesten. “Net als dat er bij NED Personeel op de muur staat geschreven: 'Werken met je hart en hard feesten!' Zo gaat dat eigenlijk ook met de corso, aldus Jeffrey”.  

Het leukste aan dit hele proces? 

Bianca: 
Het laatste weekend vind ik het gezelligste weekend. Dit zijn de dagen voorafgaand aan "de grote dag”. Er is dan nog meer samenhorigheid en iedereen helpt elkaar. Ook is er dan wat spanning vanwege tijdsdruk en het gereed hebben van de wagen. Op zondag, wanneer de winnaars bekend zijn gemaakt, komen alle buurtschappen samen in de grote tent waarin het feest losbarst.  

Jeffrey: 
Het leukste vind ik de periode waarin we de nieuwe wagen kiezen. Het sparren met alle aanwezigen over de ingediende ontwerpen, hoe mooi ze zijn, wat haalbaar is, dat is het moment dat ik weer enthousiast word om er komende periode weer tegenaan te gaan met onze buurtschap. 

Wat voor wagen bouwen jullie op dit moment?  

Bianca: 
Vorig jaar zijn wij eerste geworden met onze creatie “Freeland Festival”. We bouwen op dit moment aan “betoverd” naar een ontwerp van Sven van Hoof, Tim Dockx, Famke Jochems en Robin Jochems. De wagen bevat ongeveer 500.000 bloemen.


Maquette van de wagen "Betoverd".

Jeffrey: 
Wij bouwen een ontwerp van Rene Jochems en Yoran Jochems getiteld: “Zware Last”. Dit is een ezel welke met een zwaarbepakte kar een bruggetje over moet. Echter is de last in de kar zo zwaar dat de ezel de controle verliest en op zijn achterste poten komt te staan. Dit symboliseert de huidige samenleving welke (dreigt) te bezwijken onder de zware lasten van tegenwoordig zoals een hoge energierekening, een scheiding, dure boodschappen, etc. Iedereen kan zich wel ergens mee conformeren. 

Onze wagen beval ongeveer 600 kisten met bloemen. Eén kist is 1 vierkante meter groot. Het unieke is dat we enkele bloemen door het cement halen om zo een grijze gloed te krijgen die passend is bij de ezel.  


Maquette van de wagen "Zware last".

Kom de prachtige wagens in levenden lijve zien

Iedereen moet de prachtige wagens een keer in levenden lijve gezien hebben. Heb je zondag 3 september a.s. nog niets gepland? Je bent van harte welkom in Zundert. Informatie over de bloemencorso kun je vinden op www.corsozundert.nl. 

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van deze website en daarbuiten te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en de relevantie van het aanbod te verhogen. Klik op akkoord om aan te geven dat je instemt met ons privacy statement.