Wat heb je nodig om als hedendaags uitzendbureau bestaansrecht te genieten?
Meer dan 19.500 ondernemers staan ingeschreven in het KVK-register met SBI-code 78: arbeidsbemiddeling, uitzendbureaus en personeelsbeheer. Ongeveer 2300 van deze ondernemingen zijn korter dan een jaar opgericht. Dat betekent dat een groot aantal van deze ondernemers denken van toegevoegde waarde te zijn in de arbeidsbemiddeling. Die gedachte op zichzelf is niet zo vreemd.
We hebben al geruime tijd te maken met een krapte op de arbeidsmarkt. Er zijn op dit moment meer dan 450.000 openstaande vacatures in Nederland. Daarmee kun je concluderen dat er kansen genoeg zijn voor uitzendbureaus of andere bedrijven in de arbeidsbemiddeling. Toch is het enorm belangrijk dat deze bedrijven zich goed positioneren om van hun bestaansrecht te blijven genieten. In dit artikel leggen we uit waar jij als ondernemer rekening mee kunt houden.
Uitzendbureaus als pioniers in nichemarkten en het overbruggen van de skills gap
In een wereld waar technologie en complexe zakelijke behoeften de norm zijn, staan uitzendbureaus op de voorgrond van verandering. De arbeidsmarkt evolueert en dat leidt tot twee opmerkelijke trends:
- De opkomst van specialisatie in nichemarkten.
- De strijd tegen de beruchte skills gap.
De “skills gap” verwijst naar het verschil tussen de aanwezige vaardigheden en kwalificaties versus de benodigde vaardigheden en kwalificaties van een arbeidskracht.
Door deze trends hebben uitzendbureaus zich getransformeerd van gewone bemiddelaars tot waardevolle partners in de huidige arbeidsmarkt. Ben jij in staat om met jouw bedrijf met arbeidskrachten om- of bij te scholen via cursussen of opleidingen om de skills gap te verkleinen en toegevoegde waarden te bieden aan klanten?
Nichemarkten: Meer dan alleen bemiddeling
De verschuiving naar specialisatie heeft uitzendbureaus in staat gesteld hun dienstverlening naar een geheel nieuw niveau te tillen. Ze beperken zich niet langer tot algemene vacatures, maar richten zich op sectoren die complexe expertise en vaardigheden vereisen. De focus verschuift naar kwaliteit in plaats van kwantiteit. De IT-sector, gezondheidszorg en techniek zijn enkele van de domeinen waarin uitzendbureaus zich hebben omgevormd tot onmisbare schakels voor bedrijven in deze markten.
De skills gap: bruggen bouwen naar de toekomst
Door de snel veranderende vraag in verschillende sectoren ontstaat er dus een kloof in benodigde vaardigheden. Uitzendbureaus die slim inspelen op deze kloof, bijvoorbeeld door intensieve trainingsprogramma's aan te bieden aan aspirant-vakmensen, worden onmisbare schakels in het arbeidsmarkt-ecosysteem.
Nieuw tijdperk voor uitzendbureaus
Deze trends zijn geen tijdelijke verschijnselen, maar eerder de nieuwe realiteit voor uitzendbureaus. De algemene uitzendbureaus die enkel aan het werven en selecteren zijn in de huidige beschikbare markt en verder geen waarde toevoegen hebben minder onderscheidend vermogen en hierdoor minder toekomst. We hebben te maken met een sterk concurrerende markt, dus je zult als ondernemer in de uitzendbranche keuzes moeten maken.
NED Personeel: jouw partner voor toekomstbestendig succes
NED Personeel biedt uitzendbureaus de mogelijkheid om nieuwe ideeën te ontplooien. Met onze backoffice dienstverlening kunnen ondernemers zich richten op de activiteiten aan de voorkant, de kernactiviteiten van het uitzendbureau. Het juist toepassen van wetgeving en cao's kost steeds meer tijd, controles worden steeds strenger en de boetes zijn niet mals.
We staan klaar om deze last van je schouders te nemen, zodat jij je kan focussen op de toekomst. Daarnaast willen we niet alleen als dienstverlener worden gezien, maar als persoonlijke partner op gebied van personeelszaken. Samen werken aan onze dromen, ambities en de toekomstbestendigheid. Ben je actief in de arbeidsbemiddeling of overweeg je dit? Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Het tijdperk van toekomstbestendige uitzendbureaus is aangebroken
In dit artikel wordt bevestigd dat je als ondernemer in de uitzendbranche jouw organisatie moet aanpassen naar trends en ontwikkelingen om bestaansrecht te hebben. Toekomstbestendige uitzendbureaus vormen de bruggen tussen de wensen van werkgevers en het werk van de toekomst.