Bij NED Personeel werken wij met diverse transport- en logistieke bedrijven. We ondersteunen deze bedrijven met onze kennis en expertise in alle soorten personeelszaken. Wat de vraag ook is, wij pakken het op. Ook als de cao gaat veranderen staan we klaar voor kleine- en grote transportbedrijven.
Vanuit de vakbonden voor de Nederlandse transportsector zijn een aantal nieuwe voorstellen gedaan. Daardoor kan het zijn dat de wet- en regelgeving in de branche diverse veranderingen zal ondergaan. De huidige cao eindigt per 31 december aanstaande. Dit is dus het moment dat diverse voorstellen ter spaken komen. Als de voorstellen worden aangenomen gaan ze een behoorlijke impact hebben op de transportbranche. CNV Vakmensen heeft de diverse speerpunten voorgesteld. Deze speerpunten worden gebruikt bij de cao-onderhandelingen:
De huidige standaard cao Beroepsgoederenvervoer lijkt prettig voor de sector, omdat alle arbeidsvoorwaarden goed vastliggen. Desalniettemin is er veel discussie vanwege het gegeven dat de cao op sommige vlakken niet aansluit op de praktijk. Voor werknemers voelt het ook als een harnas, waarbij men geen kant op kan. Daarom wil CNV Vakmensen meer flexibiliteit voor zowel bedrijven áls werknemers middels een minimum cao. Meer mag, minder niet.
De functiewaardering moet opnieuw onder de loep genomen worden.
Op termijn moet het minimumloon in de transportsector naar € 16,00 per uur. Voor 2024 moet het minimumloon naar € 15,00 per uur. Wellicht ten overvloede, maar het uurloon in Loonschaal A0 is momenteel € 11.92 per uur. Deze wijziging zal zorgen voor enorme stijging van de lonen.
Als de minimumlonen omhoog gaan, gaan we dan nog BGV volgen voor alle logistieke functies of gaat er een los functiehuis komen voor deze bedrijfstak?
Gaan we allemaal nog vasthouden aan de maximum loonschalen of gaan bedrijven elkaar overbieden om maar de chauffeurs binnen te halen? In de krappe markt is het vinden van goed personeel zo makkelijk nog niet.
Momenteel geldt er een maximale reiskostenvergoeding, de grens van maximaal 35 kilometer is ook niet meer van deze tijd. Vandaar het voorstel om de € 0,22 netto overeen te komen, voor alle kilometers woon- werkverkeer op basis van de meest gebruikelijke route.
Het aantal vakantiedagen per medewerker omhoog met 2 dagen, dit komt boven op de minimumgrens van 24 vakantiedagen per kalenderjaar.
Toeslagen tussen 21:00 en 05:00 ook voor niet rijdend personeel Al deze speerpunten zijn natuurlijk heel erg goed voor de werknemers, wat een ontzettend belangrijke schakel is voor alle ondernemingen, echter het gaat dit voor de bedrijfsvoering van Transportondernemingen wel wat te weeg brengen.
Kortom: de wet- en regelgeving in de transportbranche komt hoe dan ook in opspraak door de voorgestelde veranderingen van de vakbonden. Wij hebben bij de veranderingen diverse vragen. Want hoe zit het bijvoorbeeld met de kleine transportbedrijven die deze kosten niet kunnen doorbelasten naar hun eindklanten?
Wanneer het gaat over administratieve wijzigingen door veranderende cao in de transportbranche, dan kunnen wij van toegevoegde waarde zijn voor organisaties. Bij wijzigingen ondernemen we direct actie om alles door te voeren. Vaak gaat het om complexe materie, wet- en regelgeving, die veel administratie met zich meebrengt. Omdat wij over de juiste kennis en expertise beschikken op het gebied van cao’s, juridisch vlak en personeelszaken, kunnen wij de ondernemer goed ondersteunen.