Controversiële inzichten: is horeca payroll een zegen of een vloek?
In de horecasector zijn de meningen over het uitbesteden van de payroll verdeeld. Sommigen vinden het een ideale oplossing omdat dit administratieve lasten flink verlicht en de bedrijfsvoering aanzienlijk makkelijker maakt. Anderen daarentegen beschouwen het fenomeen horeca payroll juist als een misstap omdat dit de relaties tussen werkgevers en werknemers kan ondermijnen. In dit blogartikel nemen we deze polariserende kwestie kritisch onder de loep om zo te kunnen concluderen wie van deze twee kampen het meeste recht van spreken heeft.
Wat is horeca payroll nu eigenlijk?
Voordat we de diepte in duiken is het eerst belangrijk om even stil te staan bij wat horeca payroll precies inhoudt. Payrolling in de horeca wil zeggen dat een derde partij, het payrollbedrijf, de verantwoordelijkheid van juridisch werkgeverschap en diverse administratieve zaken van horeca ondernemingen overneemt. Doorgaans houdt dit in dat zij het loonadministratieproces (inclusief belastingen), arbeidscontracten en soms ook het wervingsproces van het horecabedrijf voor hun rekening nemen.
Nu we dat duidelijk hebben, is het tijd om naar de voor- en nadelen van horeca payroll te kijken.
De zegen van horeca payroll
Horeca payrolling is in principe een prachtige oplossing omdat het restaurants, cafés, hotels en andere bedrijven met een horeca aspect helpt om zowel hun financiële als hun administratieve taken goed te stroomlijnen. Het payrollbedrijf neemt immers de verantwoordelijkheid voor hun juridisch werkgeverschap, salarisadministratie, belastingen en contracten over, waardoor de (horeca) ondernemer tijd en middelen bespaart.
Daar komt bij dat een gedegen payrollbedrijf met hun expertise zorgt dat de cao van Koninklijke Horeca Nederland altijd goed wordt nageleefd, dat belastingafdrachten tot op de komma kloppen en dat betalingen nauwkeurig en op tijd worden gedaan.
De vloek van horeca payroll
Wat de bovenstaande aspecten betreft kan horeca payroll dus wel degelijk als een zegen worden beschouwd. Maar daar waar er schitterende voordelen zijn, is er ook altijd een schaduwkant met nadelen. Of op zijn minst een flink risico op nadelen.
Horeca payroll kan namelijk ook een vloek zijn als het de band tussen opdrachtgevers en werknemers in de weg gaat staan. Omdat het payrollbedrijf feitelijk juridisch werkgever wordt, kan er een afstand tussen het bedrijf en het personeel ontstaan. Contracten en loonbetalingen zijn uitbesteed, dit kan werknemers het gevoel geven dat ze slechts een nummer zijn en dit heeft vervolgens invloed op hun betrokkenheid en tevredenheid.
De horeca ondernemer zelf is de belangrijke schakel tot het opheffen van de vloek. De omgang met werknemers en duidelijkheid over hun rechten en plichten is belangrijk. Het payrollbedrijf is in de horecabranche, in tegenstelling tot andere branches, verplicht de volledige cao van de Koninklijke Horeca Nederland te volgen.
De conclusie: is het nu een zegen of een vloek?
Het moge duidelijk zijn: horeca payroll heeft zowel voordelen als nadelen. Maar of deze oplossing nu daadwerkelijk een zegen of een vloek is, is grotendeels afhankelijk van de manier waarop het wordt aangepakt. Transparantie, eerlijke arbeidsvoorwaarden en een open communicatie kunnen voorkomen dat je met zo’n nadeel te maken krijgt.
Uiteindelijk is payroll wel degelijk een heel nuttig hulpmiddel om horecabedrijven te ontzorgen, zolang er een passende balans tussen efficiëntie en menselijkheid wordt gevonden. Het gaat tenslotte niet alleen om wat goed is voor het bedrijf, maar ook wat goed is voor de mensen die er werken.
NED Personeel: horeca payroll met persoonlijke aandacht
Als het om horeca payroll gaat, zijn er talloze bedrijven waar je als horecaondernemer terecht kunt. Ze nemen het loonadministratieproces en de arbeidscontracten met plezier van je over zodat jij er geen omkijken meer naar hebt. NED Personeel pakt het alleen net wat anders aan door nog wat extra service te bieden. Dat doen we onder andere door als een ervaren partner met je mee te denken over verdere groei van je bedrijf en de binding van je personeel.
Met de NED Academy bieden we bijvoorbeeld diverse horeca gerelateerde training via onze partners aan. En met een persoonlijke portal wordt alle administratie van opdrachtgevers van hun eigen bedrijfsnaam en logo voorzien.
Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op.